Lekcje muzealne

Wizyta w Muzeum Warszawskiej Pragi pozwala odkryć prawobrzeżną Warszawę. Eksponaty, relacje prażan i scenografia wystawy stałej umożliwia poznanie historii Pragi z różnych perspektyw: niewielkiej osady, która stała się miastem, bazaru, przyciągającego kupujących wielkim syfonem, wielowyznaniowej dzielnicy, gwarnych plaż i parków, dużych fabryk i małych pracowni rzemieślniczych, a także ulic, kamienic i podwórek inspirujących współczesnych artystów. Podczas zajęć uczestnicy mogą wybrać swoją ulubioną opowieść, twórczo działać oraz zadawać pytania o współczesność i przyszłość dzielnicy.

 

czas trwania zajęć: 60–90 min
terminy i godziny: wtorek–piątek, godz. 10.00–14.30
maksymalna liczba uczestników: 30
koszt: 100 zł
zgłoszenia: tel. 22 518 34 07–09 lub edukacja.muzeumpragi@muzeumwarszawy.pl

 

W muzeum jak w bajce
lekcja + warsztat + zabawa edukacyjna
grupa wiekowa: przedszkole (od 5. roku życia)

Zajęcia podzielone są na trzy etapy. Pierwsza część to dziesięciominutowa zabawa z rekwizytami, rozwiązywaniem zagadek i nawiązywaniem poprzez zabawę do utworów literackich dla dzieci. W drugiej części głośne czytanie połączone jest z interakcją z uczestnikami oraz krótką rozmową o bajce. Na koniec przedszkolaki tworzą z udostępnionych materiałów proste kukiełki służące do domowych przedstawień teatralnych.
(tylko w czwartki)

Dawno, dawno temu…
lekcja + warsztat
grupa wiekowa: przedszkole (od 5. roku życia)

Zajęcia podzielone są na trzy etapy. Zaczynają się od kilkunastominutowej opowieści na temat Pragi i jej historii. Następnie dzieci przechodzą do sali warsztatowej, gdzie wysłuchują wybranego utworu literackiego. Na koniec tworzą z udostępnionych materiałów zakładki do książek.
(tylko w czwartki)

Do krokodyla! Tajemnice straganów Różyca
lekcja + warsztat
grupa wiekowa: przedszkole (od 5. roku życia), szkoła podstawowa 0–3, 4–6

Muzeum mieści się przy ulicy Targowej, której nazwa wskazuje na handlowe tradycje dzielnicy. W trakcie zajęć uczestnicy dowiadują się, gdzie i czym handlowano na Pradze oraz poznają historię najbardziej znanego warszawskiego targowiska – Bazaru Różyckiego. Dzięki wystawie stałej oraz udostępnionym na niej fragmentom Archiwum Historii Mówionej uczestnicy dowiadują się, czym zaskakiwały kupujących stragany praskich kupców, a także co na Różycu robił krokodyl. W części warsztatowej uczestnicy narysują lub uszyją krokodyla.

Praskie zawody
lekcja + zabawa edukacyjna
grupa wiekowa: przedszkole (od 5. roku życia), szkoła podstawowa 0–3

Szklarz, introligator, modystka, szewc, rymarz, krawiec. To zawody jeszcze dziś wykonywane na Pradze. Punktem wyjścia do pogadanki na temat ich pracy są przedmioty przez nich wykonane lub narzędzia, którymi posługują się w swoich pracowniach. Lekcja ma charakter zabawy z elementami zgadywanki – omawiane przedmioty są wyciągane przez dzieci z woreczków.

Gwiazdy, znaki i zwierzaki
lekcja + warsztat
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 0–3

Historia kamienic, w których siedzibę ma Muzeum Warszawy, sięga końca XVIII wieku. Kto w nich mieszkał? Szukając śladów przeszłości, uczestnicy oglądają zachowane elementy dekoracji malarskiej dwóch modlitewni żydowskich. Dowiadują się, czym są znaki Zodiaku i jakie znaczenie mają w różnych kulturach. Poznają różnorodność kulturową Pragi oraz zyskują podstawową wiedzę o zasadach konserwacji zabytków. W części warsztatowej tworzą symboliczne przedstawienie swojego znaku zodiaku.

Praga na choinkę, Praga pod choinkę
lekcja + warsztat
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 0–3, 4–6

To zajęcia tworzenia ozdób choinkowych lub kartek świątecznych inspirowanych praskimi historiami. Uczestnicy korzystają z różnorodnych materiałów: kolorowych i fakturowanych papierów, tektur, sznurków i wstążek. Kartki są wykonywane przy pomocy samodzielnie zrobionych stempelków i kolorowych tuszy.
(tylko w listopadzie i grudniu)

Praga z lotu ptaka
lekcja + zabawa edukacyjna
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 4–6

Jak Praga wygląda z góry? Podłoga muzealnej sali warsztatowej pokryta jest wykładziną przedstawiającą satelitarny obraz prawobrzeżnej Warszawy. Można na niej odnaleźć wiele miejsc, budynków i założeń urbanistycznych, charakterystycznych dla Pragi. Doskonale widoczne są osiedla, ważne ulice i place, parki, stadion, kościoły, dworce i linie kolejowe. W trakcie lekcji uczestnicy sprawdzają orientację w przestrzeni oraz znajomość topografii miasta. Zapewne, nie jedna osoba odnajdzie na mapie swój dom lub szkołę.

PRAGrA
spacer edukacyjny
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 1–3, 4–6

Uczestnicy podzieleni na trzy grupy wędrują ulicami Starej Pragi. Towarzyszy im mobilna gra planszowa, w której przesuwają pionki po udzieleniu poprawnej odpowiedzi na zadane pytanie. Zagadki dotyczą historii i ciekawostek związanych z miejscem, w którym się zatrzymamy. Dzieci odkrywają tajemnice podwórkowych kapliczek, zabytkowe klatki schodowe, zwierzęta ukryte w detalach architektonicznych i repertuar typowej praskiej kapeli. Wycieczka ulicami Targową, Okrzei, Jagiellońską i Floriańską kończy się przy wybiegu dla praskich misiów.
(tylko od kwietnia do czerwca)

Praga opowiedziana, Praga narysowana
lekcja + warsztat
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 4–6

Te zajęcia to okazja do wysłuchania żywych opowieści o minionych czasach, czyli dotknięcia niematerialnych zbiorów Muzeum Warszawskiej Pragi – Archiwum Historii Mówionej. Te relacje można odnaleźć w przestrzeni wystawy stałej pośród zdjęć i obiektów. Jaka idea przyświeca gromadzeniu wspomnień? O czym najczęściej mówią prażanie pytani o przeszłość? Jaki obraz Pragi wyłania się z ich opisów? Odpowiedzią na te pytania są komiksy wykonywane na miejscu przez uczestników.

Wyprodukowane na Pradze. Rzemieślnicy
lekcja + pogadanka
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 4–8, gimnazjum

W prawobrzeżnej Warszawie ciągle silne są tradycje rękodzielnicze, działa tu wiele warsztatów rzemieślniczych. To cenne dziedzictwo Pragi, wiążące się z zawodami wykonywanymi od wieków. Inspiruje również dzisiejszych projektantów. W czasie zajęć uczestnicy oglądają przedmioty wykonane współcześnie przez praskich rzemieślników (rzeczy codziennego użytku, części garderoby, dekoracje), aby odpowiedzieć na pytanie, czym różnią się od tych produkowanych masowo. Poznają także nazwy zawodów rzemieślniczych i specyficzne rzemieślnicze narzędzia oraz terminy, takie jak: czeladnik, mistrz, majstersztyk, partacz, rzemiosło, rękodzieło. Lekcja nawiązuje do cyklu spotkań i warsztatów w pracowniach rzemieślników, prowadzonych przez Muzeum w ciągu roku.

Wyprodukowane na Pradze – fabryki
lekcja + pogadanka
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 4–8, gimnazjum

W XIX wieku Praga dla wielu była Ziemią Obiecaną. Tu powstawały fabryki, tu była praca. Krajobraz dzielnicy w krótkim czasie uzupełniły liczne kominy mniejszych i większych zakładów. Co produkowano? Stal, wyroby gumowe, aparaty elektryczne, silniki, samochody, czekoladę i wiele, wiele innych. Jednym słowem – wszystko. W trakcie zajęć uczestnicy poznają najważniejszych praskich fabrykantów, analizują dawne reklamy i loga przedsiębiorstw. Lekcja będzie również okazją do porozmawiania o tym, co zostało z dawnych fabryk i jak obecnie wykorzystuje się postindustrialną architekturę.

Od osady do miasteczka
lekcja + aktywne zwiedzanie
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 4–6

Praga nie zawsze była dzielnicą Warszawy. Zajęcia przybliżają dzieje tej części miasta od czasów średniowiecznej osady, poprzez samodzielne miasteczko (połowa XVII wieku), aż do włączenia w granice Warszawy (koniec XVIII wieku). Na przykładzie Pragi uczestnicy dowiadują się, czym jest miasto, jak powstaje, jakie są jego funkcje i cele oraz jakie prawa przysługują jego nowym mieszkańcom. Próbują także swoich sił w analizie źródeł historycznych – herbu Pragi Biskupiej, treści przywileju lokacyjnego czy dawnych planów miasta.

Cała Praga w trzech budynkach
lekcja + aktywne zwiedzanie
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 7–8 , gimnazjum, szkoła średnia i zawodowa

Historia zabytkowej architektury, najstarszych na Pradze kamieniczek oraz losy ich mieszkańców uzupełniają obiekty i instalacje artystyczne prezentowane na wystawie stałej w Muzeum Warszawskiej Pragi. Uczestnicy oglądają wystawę interaktywnie, co polega na wyszukaniu kluczowych dla dziejów Pragi osób, wydarzeń i miejsc, które nadały tej części miasta niejednorodne oblicze. Lekcja wykorzystuje potencjał dydaktyczny wystawy stałej.

Praga w popkulturze
lekcja + aktywne zwiedzanie
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 7–8, gimnazjum, szkoła średnia i zawodowa

Uczestnicy poznają opisy prawobrzeżnych dzielnic we fragmentach współczesnej literatury, oglądają fragmenty znanych i kultowych filmów realizowanych na Pradze, dowiadują się, które plenery Warszawy, a zwłaszcza Starej i Nowej Pragi inspirują reżyserów oraz artystów sztuk wizualnych i muzyków, czego efekt widać w wielu współczesnych teledyskach. Zajęcia są bezpośrednim nawiązaniem do wystawy stałej Muzeum Warszawskiej Pragi, gdzie w instalacji Videoteka pokazano współczesne wizualizacje do utworów Nie masz cwaniaka nad Warszawiaka czy Chodź na Pragę.

Kulturowy tygiel
lekcja + aktywne zwiedzanie
grupa wiekowa: szkoła podstawowa 7–8, gimnazjum, szkoła średnia i zawodowa

Kilkusetletnią historię prawobrzeżnej Warszawy tworzyły zróżnicowane etnicznie i wyznaniowo społeczności. Wielokulturowość Pragi, choć w dużej części jest już przeszłością, dzięki zachowanym zabytkom ciągle jest widoczna w przestrzeni miejskiej. W trakcie lekcji uczestnicy poznają Pragę polską, żydowską i rosyjską. Szczególne miejsce jest poświęcone Wietnamczykom, którzy na początku lat 90. stali się najlepiej zorganizowaną grupą na Pradze. Zajęcia pozwalają poznać terminologię oraz różnice w obrzędowości, obyczajach, modzie i kuchni.