Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Lekcje muzealne

fot. Adam Gut

Wizyta w Muzeum Warszawskiej Pragi pozwala odkryć prawobrzeżną Warszawę.

Eksponaty, relacje prażan i scenografia wystawy stałej umożliwia poznanie historii Pragi z różnych perspektyw: niewielkiej osady, która stała się miastem, bazaru, przyciągającego kupujących wielkim syfonem, wielowyznaniowej dzielnicy, gwarnych plaż i parków, dużych fabryk i małych pracowni rzemieślniczych, a także ulic, kamienic i podwórek inspirujących współczesnych artystów.

Podczas zajęć uczestnicy mogą wybrać swoją ulubioną opowieść, twórczo działać oraz zadawać pytania o współczesność i przyszłość dzielnicy.


Terminy spacerów: wtorek–piątek
Terminy lekcji muzealnych: środa–piątek
Godziny: 10:00–14:00
Maksymalna liczba uczestników: 15 osób (w tym opiekun grupy)
Miejsce spotkania: ul. Targowa 50/52
Zgłoszenia przyjmuje: Muzeum Warszawskiej Pragi, edukacja.muzeumpragi@muzeumwarszawy.pl, t: 22 518 34 08

oferta

Sensoryczna podróż w czasie (lekcja muzealna)

W czasie lekcji najmłodsi zwiedzający wcielą się w rolę pierwszych osadników, którzy wyprażali puszczę, by zbudować osadę nazwaną później Pragą. Wspólnie skompletujemy ekwipunek małego osadnika, przyjrzymy się widokom prawobrzeżnej Warszawy i makiecie Pragi z epoki ostatniego króla Polski. Porozmawiamy o tym, co powinno znaleźć się w idealnym mieście. Na koniec rozpoznamy zapachy rozsiewane przez produkty znajdujące się w sklepie kolonialnym, który mieścił się niegdyś na terenie dzisiejszego muzeum.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
obszar fizyczny: I. 4-7 / obszar emocjonalny: II. 4, 5 / obszar społeczny: III. 1, 2, 5, 6, 8, 9 / obszar poznawczy: IV. 1-3, 5, 7, 9, 11, 19


 

Praskie zawody (lekcja muzealna)

Szklarz, introligator, modystka, szewc, krawiec – to zawody ginące, ale jeszcze dziś wykonywane na Pradze. Wspólnie przyjrzymy się przedmiotom wykonanym przez rzemieślników i narzędziom, którymi posługują się w swoich pracowniach. Postaramy się odgadnąć, jaki przedmiot najlepiej pasuje do danego zawodu. Na koniec stworzymy szyldy dla wybranych pracowni.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
obszar fizyczny: I. 4-7 / obszar emocjonalny: II. 4, 5 / obszar społeczny: III. 1, 2, 5, 6, 8, 9 / obszar poznawczy: IV. 1-3, 5, 7, 9, 11, 19
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

Sensoryczna podróż w czasie (lekcja muzealna)

W czasie lekcji najmłodsi zwiedzający wcielą się w rolę pierwszych osadników, którzy wyprażali puszczę, by zbudować osadę nazwaną później Pragą. Wspólnie skompletujemy ekwipunek małego osadnika, przyjrzymy się widokom prawobrzeżnej Warszawy i makiecie Pragi z epoki ostatniego króla Polski. Porozmawiamy o tym, co powinno znaleźć się w idealnym mieście. Na koniec rozpoznamy zapachy rozsiewane przez produkty znajdujące się w sklepie kolonialnym, który mieścił się niegdyś na terenie dzisiejszego muzeum.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa: obszar fizyczny: I. 1, 2, 5 / obszar społeczny: III. 1, 2, 7, 9 / edukacja matematyczna: II. 6 / edukacja przyrodnicza: VI. 2-4

 


PRAGRA (gra miejska)

Zapraszamy na wędrówkę ulicami Starej Pragi. Towarzyszyć nam będzie mobilna gra planszowa z kolorowymi pionkami i kostkami. Podzieleni na trzy grupy rozwiążemy zagadki dotyczące historii Pragi. Odkryjemy tajemnice podwórkowych kapliczek i kultowego bazaru. Poszukamy zwierząt ukrytych w detalach architektonicznych. Zaśpiewamy piosenkę z repertuaru typowej praskiej kapeli.


Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: historia: I. 1-5, II. 1-5, III. 1-3


 

Praskie zawody (lekcja muzealna)

Szklarz, introligator, modystka, szewc, krawiec – to zawody ginące, ale jeszcze dziś wykonywane na Pradze. Wspólnie przyjrzymy się przedmiotom wykonanym przez rzemieślników i narzędziom, którymi posługują się w swoich pracowniach. Postaramy się odgadnąć, jaki przedmiot najlepiej pasuje do danego zawodu. Na koniec stworzymy szyldy dla wybranych pracowni.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
edukacja polonistyczna: I. 1, 2 / edukacja społeczna: III. 1. 7, III. 2. 5, 6 / edukacja techniczna: VI. 1. 1, VI. 2. 2
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

Od osady do miasteczka (lekcja muzealna)

Praga nie zawsze była dzielnicą Warszawy. Podczas zajęć poznamy historię tej części miasta, począwszy od średniowiecznej osady, poprzez nowożytne miasteczko, aż do momentu wejścia w granice Warszawy. Na przykładzie Pragi dowiemy się, czym była lokacja miasta na prawie magdeburskim i jakie prawa przysługiwały mieszczanom. Spróbujemy swoich sił w analizie źródeł historycznych takich jak herb Pragi Biskupiej, treść przywileju lokacyjnego i plany miasta.

Grupa docelowa: SP, klasy 4–6
Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
historia: I. 1, 2, 4, II. 2, 4, 5, I.1.2, II. 3, III. 3, 4
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim


 

Praga wielu kultur (lekcja muzealna)

Wielokulturowe tradycje Pragi sięgają XIX wieku, kiedy obok katolików zamieszkiwali tutaj wyznawcy judaizmu i prawosławia. W czasie zajęć poznamy lokalizację najważniejszych praskich świątyń i bożnic. Dowiemy się, do czego służą jad, kipa i czotki. Na koniec odwiedzimy zabytkowe modlitewnie żydowskie, które są częścią Muzeum Warszawskiej Pragi.

Czas trwania: 60 minut
Podstawa programowa:
język polski: II. 3, 4, III. 4, IV. 1, 2 / wiedza o społeczeństwie: I, III. 1, 3, IV. 1, 2, I. 3, V. 1
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim


PRAGRA (gra miejska)

Zapraszamy na wędrówkę ulicami Starej Pragi. Towarzyszyć nam będzie mobilna gra planszowa z kolorowymi pionkami i kostkami. Podzieleni na trzy grupy rozwiążemy zagadki dotyczące historii Pragi. Odkryjemy tajemnice podwórkowych kapliczek i kultowego bazaru. Poszukamy zwierząt ukrytych w detalach architektonicznych. Zaśpiewamy piosenkę z repertuaru typowej praskiej kapeli.


Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa: historia: I.1; 1.2-5, II. 1, 2, 4, 5, III. 1-3


Wielokulturowy tygiel (lekcja spacerowa)

Kilkusetletnią historię prawobrzeżnej Warszawy tworzyły zróżnicowane etnicznie i wyznaniowo społeczności. Zamieszkiwali i nadal zamieszkują tu przedstawiciele różnych religii i narodowości. W czasie spaceru zobaczymy miejsca kultu trzech religii: katolicyzmu, prawosławia i judaizmu. Poznamy historie społeczności takich jak: Żydzi, Romowie, Gruzini i Koreańczycy.

Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa klasa 4 / historia: I. 1, III. 3
szkoła podstawowa klasy 5-6 / historia: VII, X.1, XXXIV, XXXVI, XLI, XLII.3

Cała Praga w trzech budynkach (oprowadzanie po wystawie)

W czasie zwiedzania poznamy historię warszawskiej Pragi na tle historii Warszawy i Polski. Analizować będziemy fotografie, obrazy i mapy. Przyjrzymy się obiektom wytworzonym w praskich fabrykach i warsztatach rzemieślniczych. Posłuchamy wspomnień prażan i prażanek z Archiwum Historii Mówionej. Punktem kulminacyjnym będzie zwiedzanie dawnych żydowskich modlitewni, które stanie się inspiracją do dyskusji o rewitalizacji wielokulturowego dziedzictwa dzielnicy.

Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
historia: I. 1-5, IV. 1, 2, 3, XI. 12, XII. 4, XVIII. 1, XX. 3, XXIV. 5, XIV.,5, XVIII. 4, XX. 1, 2,XXX, XXXVI. 13, XXXIX. 2, 3, XLI / język polski: I. 1. 9, 10, I. 2. 3, II. 1. 2, II. 2. 2, II. 3. 1
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

 


Wielokulturowy tygiel (lekcja muzealna/lekcja spacerowa)

Kilkusetletnią historię prawobrzeżnej Warszawy tworzyły zróżnicowane etnicznie i wyznaniowo społeczności. Zamieszkiwali i nadal zamieszkują tu przedstawiciele różnych religii i narodowości. W trakcie lekcji poznamy Pragę polską, żydowską i rosyjską. Szczególną uwagę poświęcimy Wietnamczykom, którzy na początku lat 90. XX wieku stali się najlepiej zorganizowaną grupą imigrantów na Pradze. Odwiedzimy zabytkowe modlitewnie żydowskie, zobaczymy instalację artystyczną na temat Jarmarku Europa i wspólnie porozmawiamy o zjawiskach imigracji i integracji.


Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
historia: VII, X. 1, XXXIV, XXXVI, XLI, XLII. 3

Cała Praga w trzech budynkach (oprowadzanie po wystawie)

W czasie zwiedzania poznamy historię warszawskiej Pragi na tle historii Warszawy i Polski. Analizować będziemy fotografie, obrazy i mapy. Przyjrzymy się obiektom wytworzonym w praskich fabrykach i warsztatach rzemieślniczych. Posłuchamy wspomnień prażan i prażanek z Archiwum Historii Mówionej. Punktem kulminacyjnym będzie zwiedzanie dawnych żydowskich modlitewni, które stanie się inspiracją do dyskusji o rewitalizacji wielokulturowego dziedzictwa dzielnicy.

Grupa wiekowa: SP, klasy 7–8, szkoły ponadpodstawowe
Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
język polski: III. 2. 11, II. 2. 2 / historia: I.1, 1. 2-4; XIX. 4, XXIV. 4, XXVII, XXXIX. 1, 2; LIII, LV7
Dostępność: z niepełnosprawnością ruchową, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim


Praga da się lubić (lekcja muzealna)

Czy Praga jest najbardziej szemraną, czyli podejrzaną dzielnicą Warszawy? Przyjrzymy się stereotypom na temat Pragi, odwołując się do różnych tekstów kultury. Szczególną uwagę poświęcimy Pradze w twórczości Stefana „Wiecha” Wiecheckiego. Zajęcia zawierają elementy edukacji antydyskryminacyjnej.

Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
historia: LV. 1, 2, LVII. 1, LIX. 1, 4, XLIII. 4 / wiedza o społeczeństwie: II. 1-3, III. 5, 6, IV. 1,2, I.8, I.9, IV.6 / język polski: II. 2, II. 3, I. 6, 7, I. 1, VII. 5, VIII. 5, IX. 1, 5


Praga w popkulturze (lekcja muzealna)

Podczas zajęć poznamy opisy prawobrzeżnych dzielnic we fragmentach współczesnej literatury i obejrzymy fragmenty kultowych filmów realizowanych na Pradze. Dowiemy się, które plenery Warszawy, a zwłaszcza Starej i Nowej Pragi inspirują reżyserów, artystów sztuk wizualnych oraz muzyków. Pomoże nam w tym Videoteka, czyli fragment wystawy stałej Muzeum Warszawskiej Pragi pokazujący współczesne teledyski do utworu „Nie masz cwaniaka nad Warszawiaka”.

Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
język polski: I. 8, I. 9, I. 4, I. 1. 11 / plastyka: I. 2, I. 4, IV. 3


Wielokulturowy tygiel (lekcja muzealna)

Kilkusetletnią historię prawobrzeżnej Warszawy tworzyły zróżnicowane etnicznie i wyznaniowo społeczności. Zamieszkiwali i nadal zamieszkują tu przedstawiciele różnych religii i narodowości.

W trakcie lekcji poznamy Pragę polską, żydowską i rosyjską. Szczególną uwagę poświęcimy Wietnamczykom, którzy na początku lat 90. XX wieku stali się najlepiej zorganizowaną grupą imigrantów na Pradze. Odwiedzimy zabytkowe modlitewnie żydowskie, zobaczymy instalację artystyczną na temat Jarmarku Europa i wspólnie porozmawiamy o zjawiskach imigracji i integracji.

Czas trwania: 90 minut
Podstawa programowa:
historia: XXXIX. 1, XXXIX. 5, 6, XLI. 5, XLIII. 1, XLIII. 4, XLIV. 1, 2, XLIX. 1, 4, LI. 1-5, LII. 4, LIV. 1, LIV. 2, LIX. 1, 4

Lekcje towarzyszące wystawie „Warszawiacy” Mikołaja Grynberga  BEZPŁATNE.
Maksymalna liczba uczestników w Muzeum: 15
Zajęcia mogą być przeprowadzone online.
Maksymalna liczba uczestników online: 25
Więcej informacji oraz rezerwacje przyjmuje Anna Wigura, anna.wigura@muzeumwarszawy.pl, 22 518 34 09


Zawodowo o Pradze

Prezentowane w Muzeum Warszawskiej Pragi fotografie Mikołaja Grynberga  z cyklu „Zawodowcy” zostaną wykorzystane do rozmowy na temat różnych zawodów i miejsc pracy. Spróbujemy odnaleźć na zdjęciach takie osoby jak: fryzjer, szklarz czy jubiler, następnie przyjrzymy się ich pracowniom i zastanowimy się jakich narzędzi i przedmiotów używają tytułowi zawodowcy.

W oglądanych zdjęciach znajdziemy podobieństwa i różnice, na koniec stworzymy własny obraz wybranego fachowca,  inspirowany prezentowanymi kadrami. Czy będzie to ktoś, kim dany uczestnik będzie chciał zostać w przyszłości? Jeśli lekcja będzie musiała odbyć się online, zadaniem uczestników może być wykonanie zdjęcia z wykorzystaniem przedmiotów, które mogą kojarzyć się z wybraną profesją.

Grupa wiekowa: klasy III-VI szkoła podstawowa
Czas trwania: 60 min 
Podstawa programowa: szkoła podstawowa IV-VIII
Edukacja regionalna: I.2.
Język polski cele kształcenia: cele kształcenia I.7., III.2.
Język polski klasy IV-VI: I.2.8, I.2.11,


O Pradze po ludzku

Praga to nie tylko historie ukryte w kamienicach i podwórkach. To także ludzie i ich relacje. Ważną grupą są tu rzemieślnicy, których unikatowe fachy stanowią niematerialne dziedzictwo dzielnicy, a miejsca, w których pracują, coraz chętniej zaznaczane są na mapach praskich atrakcji.

Cykl zdjęć „Zawodowcy” Mikołaja Grynberga wzbogaca kolekcję i materiał edukacyjny Muzeum Warszawskiej Pragi o przedstawienia pracowni, których losy okazały się bardzo różne – część po prostu przetrwała, część rozwinęła działalność, ale niektórych już nie ma. Przygotowane zajęcia będą dla uczestników okazją do przyjrzenia się procesom, które sprzyjają rozwojowi rzemiosła lub są dla niego poważnym zagrożeniem. Podjęta próba krytycznej analizy, stanie się okazją do refleksji nie tylko nad dzisiejszą Pragą, ale współczesnym miastem w ogóle.

Grupa wiekowa: klasy VII -VIII szkoła podstawowa, szkoły ponadpodstawowe
Czas trwania: 60 min  
Podstawa programowa: szkoła podstawowa IV-VIII
Edukacja regionalna: I.2.
Język polski cele kształcenia: I.7., III.2.
Język polski klasy IV-VI: I.2.8, I.2.11, klasy VII-VIII: I.2.3,
Wiedza o społeczeństwie – cele kształcenia: III.1, III.5, III.8, wymagania szczegółowe: VI.6


Kolory emocji

Czego możemy dowiedzieć się z jednego zdjęcia? Fotografie Mikołaja Grynberga z cyklu „Czas pokaże” staną się pretekstem do rozmów na temat przeżyć i emocji przedstawionych postaci.

Odwołując się do wykorzystywanych w codziennej komunikacji emotikonek, młodsi uczestnicy spróbują stworzyć odpowiedni znak, którym można określić nastrój panujący na danym zdjęciu. Starsi będą mogli skonfrontować własne wizje przyszłości z wypowiedziami sportretowanych osób. Czy znajdą wśród nich takie, które są im bliskie?

Na koniec zastanowimy się, jakie kolory mogłyby oddać ładunek emocjonalny wybranych zdjęć, które u Grynberga zawsze są czarnobiałe. Zadanie pokaże czy uczestnicy będą zgodni w swoich interpretacjach.

Grupa wiekowa: klasy III-VIII szkoła podstawowa
Czas trwania: 60 min 
Podstawa programowa:
szkoła podstawowa I-III
Cele kształcenia, wymagania ogólne: II.1, II.2, II.3, IV.I, IV.6, IV.11,
Edukacja plastyczna: V.1.1.C, V.1.1.D, V.2.1.

szkoła podstawowa IV-VIII
Edukacja regionalna: I.2.
Język polski cele kształcenia:  I.7., III.2.;  klasy IV-VI: I.2.8, I.2.11; klasy VII-VIII: I.2.3,

Plastyka: I.1, I.3., I.6., II.6

INFORMACJE NA TEMAT BEZPIECZEŃSTWA

Dbamy o bezpieczeństwo naszych gości:

  • w wybrane środy jesteśmy otwarci tylko dla grup szkolnych,
  • wszyscy pracownicy muzeum mający kontakt z uczestnikami wyposażeni są w maseczki ochronne lub przyłbice,
  • w muzeum dostępne są środki do dezynfekcji rąk,
  • wszystkie materiały edukacyjne niezbędne do przeprowadzenia lekcji są dezynfekowane po zakończeniu zajęć i poddawane kwarantannie przed ponowny ich wykorzystaniem.

Do udziału w Lekcji uprawnione są wyłącznie osoby, które według swojej najlepszej wiedzy nie są zakażone wirusem SARS-CoV-2, nie przebywają na kwarantannie, ani nie przebywają pod nadzorem epidemiologicznym oraz wypełniły stosowny formularz i przekazały go Edukatorowi prowadzącemu zajęcia.

REGULAMIN  LEKCJI MUZEALNYCH

Uczestnicy lekcji muzealnych mają obowiązek:

  • przestrzegania obowiązujących w Muzeum zasad porządkowych powiązanych w szczególności z logistyką oraz bezpieczeństwem na terenie Muzeum, a także do stosowania się do wytycznych personelu Muzeum.
  • samodzielnego wyposażenia się w środki ochrony osobistej (maseczka, przyłbica
    lub inne środki ochraniające usta i nos) i ich stosowania przez cały czas przebywania na terenie Muzeum poprzez zakrycie ust i nosa.
  • podczas Lekcji organizowanych na otwartej przestrzeni Uczestnicy nie muszą zasłaniać nosa i ust pod warunkiem zachowania 1,5 m odstępu od innych. Należy zachować szczególną ostrożność w kontaktach z innymi.

W związku z możliwością zmian warunków zwiedzania we wszystkich oddziałach Muzeum Warszawy nasza oferta może ulec zmianie. Będziemy informować Państwa o otwarciu kolejnych oddziałów oraz szczegółowych wytycznych sanitarnych dotyczących grup szkolnych.


 

Sprawdź również:

Wirtualne lekcje muzealne