fbpx

Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

Lekcje muzealne

Wizyta w Muzeum Warszawskiej Pragi pozwala odkryć prawobrzeżną Warszawę. Eksponaty, relacje prażan i scenografia wystawy stałej umożliwia poznanie historii Pragi z różnych perspektyw: niewielkiej osady, która stała się miastem, bazaru, przyciągającego kupujących wielkim syfonem, wielowyznaniowej dzielnicy, gwarnych plaż i parków, dużych fabryk i małych pracowni rzemieślniczych, a także ulic, kamienic i podwórek inspirujących współczesnych artystów. Podczas zajęć uczestnicy mogą wybrać swoją ulubioną opowieść, twórczo działać oraz zadawać pytania o współczesność i przyszłość dzielnicy.

 

zgłoszenia: Muzeum Warszawskiej Pragi, tel. 22 518 34 08–09 lub edukacja.muzeumpragi@muzeumwarszawy.pl
czas trwania zajęć: 60–90 min
terminy i godziny: wtorek–piątek, godz. 10.00–14.30
maksymalna liczba uczestników: 25
koszt: 100 zł

 

Zajęcia towarzyszące wystawie Praga sensorycznie

Pobudka. Do szkoły. Idziemy. Biegniemy. Autobus. Jedziemy. Zawsze w ruchu. Aby tylko zdążyć. Z miejsca na miejsce. W rozproszeniu. Czemu się przyglądać?

Miasto pędzi jak taśma fabryczna. Pachnie zapachem produkowanych w fabrykach towarów. Miasto dudni dźwiękiem tramwajów i trąbiących samochodów. Czasem koi szumem parkowych drzew. Ma różne faktury oraz odcienie. Jest różnorodne i zaskakujące.

Czy miasto jest żywe? Czy oddycha? Czy wydaje dźwięki? Co mówi? Czy jest miłe w dotyku?
Zapraszamy grupy przedszkolne oraz szkolne do organoleptycznego sprawdzania, jaka jest warszawska Praga.

Bywam w mieście całym sobą

grupy przedszkolne

Podczas spotkania przedszkolaki będą mogły wykonać szereg aktywności uruchamiających wszystkie zmysły. Twórczej zabawie towarzyszyć będzie zapoznawanie się z ważnymi lokalizacjami warszawskiej Pragi. Czas spędzony w muzeum umilą zagadki słuchowe, zabawa w piasku, zadania taneczno-ruchowe czy budowanie wymarzonego placu zabaw z klocków. Nie zabraknie również czasu na relaks w przytulnej i pachnącej czekoladą przestrzeni.

Teraz jestem Tu – na Pradze

klasy I–III

Na zajęciach zachęcamy uczniów i nauczycieli do rozbudzenia świadomości wszystkich zmysłów oraz śledzenia ich połączeń podczas integrujących gier i zabaw. Uczniowie będą mieli okazje doświadczenia elementów wystawy z zamkniętymi oczami, wsłuchać się w otoczenie oraz podążać za prowadzącymi ich zapachami. Przed nimi również zadania uwrażliwiające na potrzeby różnorodnych mieszkańców miasta

Miejskie (samo)poczucie

klasy IV–VI

Naturalną konsekwencją integracji sensorycznej jest wzrost empatii, dlatego też na zajęciach – wychodząc od własnego samopoczucia uczestników – kierować będziemy się w stronę współtworzenia przestrzeni przyjaznej innym mieszkańcom miasta. Podczas spotkania uczniowie będą mogli zarówno skoncentrować się na swoich indywidualnych odczuciach, jak i rozwinąć kompetencje zespołowe – wykonując wspólny projekt parku oraz współpracując ze sobą przy gromadzeniu wiedzy na temat Pragi.

Praskie synestezje

klasy VII–III, szkoły ponadpodstawowe

Zarówno doświadczenie wystawy sensorycznej, jak i analiza projektu, który za nią stoi staną się kluczem do zrozumienia, czym jest percepcja zmysłowa oraz jak wykorzystywać jej świadomość do codziennych zadań. Po omówieniu wystawy proponujemy warsztaty literackie wzmacniające kreatywność uczniów oraz uważność na używane przez nich formy językowe.

Oferta dla dzieci

 

Jakie tajemnice skrywają praskie piwnice?

lekcja muzealna, warsztaty
grupa wiekowa: przedszkole (preferowana grupa dzieci w wieku od 5 do 7 lat)

Zajęcia zaczniemy na wystawie stałej. Nie każdy wie, że w jej zakamarkach czai się Kot w Butach wraz z wesołą kompanią. Czujne ucho wychwyci też szepty wietnamskiej bajki, okrzyki radości na Stadionie Dziesięciolecia i ciche kroki dawnych mieszkańców starych praskich kamienic. Podczas zajęć w przystępny sposób odkryjemy powojenną Pragę i posłuchamy wspomnień prażan. W części warsztatowej stworzymy małe dzieła sztuki związane z tematem lekcji.

 

W muzeum jak w bajce

lekcja muzealna, warsztaty
grupa wiekowa: przedszkole (preferowana grupa dzieci w wieku od 3 do 5 lat)

Wraz z edukatorem spędzimy czas na wystawie stałej na sali Targu Praskiego, rozmawiamy o sposobach spędzania wolnego czasu w okresie przedwojennym na Pradze. Czytamy jedną z bajek opowiadających o warszawskiej Pradze. Następnie przechodzimy do sali warsztatowej, gdzie wspólnie stworzymy oryginalne zakładki do książek.

 

Dawno, dawno temu

lekcja muzealna, warsztaty
grupa wiekowa: przedszkole, szkoła podstawowa klasy 0–1 (preferowana grupa dzieci od 5 do 7 lat)

Zajęcia zaczynamy w Sali Historii Pragi, gdzie obejrzymy licznie zgromadzone obrazy i zdjęcia, i przeniesiemy się w czasie dzięki wielkiej makiecie XVIII-wiecznych terenów Golędzinowa, Pragi i Skaryszewa. Po zapoznaniu z dawnymi dziejami przejdziemy do sali warsztatowej, gdzie wspólnie stworzymy „Praskiego Aniołka”, wzorowanego na rzeźbie Marka Sułka „Matecznik Anielski”.

 

Do krokodyla! Tajemnice straganów Różyca

lekcja muzealna, warsztaty
grupa wiekowa: przedszkole, szkoła podstawowa klasy 1–6

Nazwa ulicy Targowej, przy której mieści się Muzeum Pragi, wskazuje na handlowe tradycje dzielnicy. Gdzie i czym handlowano na Pradze? Jaka jest historia najbardziej znanego warszawskiego targowiska – Bazaru Różyckiego? Dzięki wystawie stałej i udostępnionym na niej fragmentom Archiwum Historii Mówionej dowiemy się, czym zaskakiwały kupujących stragany praskich kupców, a także co na Różycu robił krokodyl. W części warsztatowej wykonamy krokodyla z tektury lub filcu.

 

Praskie zawody

lekcja muzealna, warsztaty
grupa wiekowa: przedszkole, szkoła podstawowa klasy 1–3

Szklarz, introligator, modystka, szewc, rymarz, krawiec. To zawody ginące, ale jeszcze dziś wykonywane na Pradze. Wspólnie przyjrzymy się przedmiotom wykonanym przez rzemieślników i narzędziom, którymi posługują się w swoich pracowniach. Postaramy się odgadnąć, jaki przedmiot najlepiej pasuje do którego z zawodów.

W części warsztatowej stworzymy szyldy dla wybranych pracowni.

 

Miastochmura

lekcja muzealna, warsztaty
grupa wiekowa: przedszkole, szkoła podstawowa klasy 1–3

Na ścianach Sali Historii Pragi znajduje się gigantyczna „chmura” stworzona z ponad czterystu przedstawień prawobrzeżnej Warszawy. Grafiki, rysunki, obrazy, zdjęcia i filmy przedstawiają widok rozwijającego się od XVII w. miasta. Skupimy się na kilku z nich, pokazujących najbardziej charakterystyczne dla Pragi miejsca – kamienice, parki, świątynie, bazary itp. Podczas zajęć dowiemy się, jakie wydarzenia miały wpływ na zmianę krajobrazu Pragi i poznamy podstawowe terminy z zakresu architektury. Warto wiedzieć, z jakich elementów składa się każde miasto i jak zmienia je lokalna historia. W części warsztatowej stworzymy własną wyklejaną „miastochmurę”, co pozwoli nam utrwalić wiedzę.

 

Praga na choinkę, Praga pod choinkę

warsztaty
grupa wiekowa: przedszkole, szkoła podstawowa klasy 1–6

Wspólnie stworzymy niepowtarzalne ozdoby choinkowe i kartki świąteczne inspirowane praskimi historiami. Wykorzystamy najróżnorodniejsze materiały: kolorowe i fakturowane papiery, tektury, sznurki i wstążki. Kartki ozdobimy przy pomocy samodzielnie zrobionych stempelków i kolorowych tuszy.

 

Praga z lotu ptaka

lekcja muzealna
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 4–6

Jak Praga wygląda z góry? Podłoga muzealnej sali warsztatowej pokryta jest wykładziną przedstawiającą ortofotomapę (zdjęcie lotnicze) prawobrzeżnej Warszawy. Można na niej odnaleźć wiele miejsc, budynków i założeń urbanistycznych charakterystycznych dla Pragi. Doskonale widoczne są osiedla, ważne ulice i place, parki, stadion, kościoły, dworce i linie kolejowe. W trakcie lekcji sprawdzimy naszą znajomość topografii miasta. Niejedno z nas odnajdzie na mapie swój dom, szkołę lub inne znajome miejsce.

 

Praga 1918

lekcja muzealna, aktywne zwiedzanie
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 4–6

Jak wyglądało życie prażan w momencie odzyskania niepodległości? Na wystawie stałej spróbujemy odnaleźć widoki Pragi z ok. 1918 roku. Przyjrzymy się domom, ulicom i ludziom, których uwieczniono na fotografiach. Obejrzymy stare plany, materiały archiwalne oraz wycinki gazet, które składają się na obraz życia miasta w szczególnym momencie historii. Lekcja wpisuje się w obchody 100. rocznicy odzyskania niepodległości.

 

PRAGRA

spacer edukacyjny
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 1–6

Podzieleni na trzy grupy powędrujemy ulicami Starej Pragi. Towarzyszyć nam będzie mobilna gra planszowa, w której przesuwamy pionki po udzieleniu poprawnej odpowiedzi na zadane pytanie. Zagadki dotyczą historii i ciekawostek związanych z miejscem, w którym się zatrzymamy. Odkryjemy tajemnice podwórkowych kapliczek, zabytkowe klatki schodowe, zwierzęta ukryte w detalach architektonicznych i repertuar typowej praskiej kapeli. Wycieczkę ulicami Targową, Okrzei, Jagiellońską i Floriańską skończymy przy wybiegu dla misiów.
(Terminy: wtorek – piątek, tylko od kwietnia do czerwca)

 

Praga opowiedziana, Praga narysowana

lekcja muzealna, warsztaty
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 4–6

Muzeum to nie tylko materialne zbiory – to także żywe opowieści o minionych czasach, zgromadzone w Archiwum Historii Mówionej. Odnajdziemy te relacje rozrzucone w przestrzeni wystawy stałej i poświęcimy chwilę na ich wysłuchanie. Jaka idea przyświeca gromadzeniu wspomnień? O czym najczęściej mówią prażanie pytani o przeszłość? Jaki obraz Pragi wyłania się z ich opisów? Wspólnie narysujemy komiksy, w których spróbujemy odpowiedzieć na te pytania.

 

Rzemieślnicza Praga

lekcja muzealna
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 4–6

W prawobrzeżnej Warszawie ciągle silne są tradycje rękodzielnicze, działa tu wiele warsztatów rzemieślniczych. To cenne dziedzictwo Pragi, wiążące się z zawodami wykonywanymi od wieków, inspiruje również dzisiejszych projektantów. W czasie zajęć obejrzymy przedmioty wykonane współcześnie przez praskich rzemieślników (rzeczy codziennego użytku, części garderoby, dekoracje), aby odpowiedzieć na pytanie, czym różnią się od tych produkowanych masowo. Poznamy także nazwy zawodów rzemieślniczych i specyficzne rzemieślnicze narzędzia oraz takie słowa, jak czeladnik, mistrz, majstersztyk, partacz, rzemiosło, rękodzieło. Lekcja nawiązuje do cyklu spotkań i warsztatów w pracowniach rzemieślników, prowadzonych przez Muzeum w ciągu roku.

 

Od osady do miasteczka

lekcja muzealna, warsztaty
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 4–6

Praga nie zawsze była dzielnicą Warszawy. Podczas zajęć poznamy dzieje tej części miasta od czasów średniowiecznej osady, poprzez samodzielne miasteczko (połowa XVII wieku), aż do włączenia w granice Warszawy (koniec XVIII wieku). Na przykładzie Pragi dowiemy się, czym jest miasto, jak powstaje, jakie są jego funkcje i cele oraz jakie prawa przysługują jego nowym mieszkańcom. Popróbujemy także swoich sił w analizie źródeł historycznych – herbu Pragi Biskupiej, treści przywileju lokacyjnego czy dawnych planów miasta.

 

 

Oferta dla młodzieży

 

Cała Praga w trzech budynkach

lekcja muzealna, aktywne zwiedzanie
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 7–8, szkoły ponadpodstawowe

Historia zabytkowej architektury, najstarszych na Pradze kamieniczek oraz losy ich mieszkańców to uzupełnienie obiektów i instalacji artystycznych prezentowanych na wystawie stałej w Muzeum Warszawskiej Pragi. Obejrzymy wystawę interaktywnie, wyszukując kluczowe dla dziejów Pragi osoby, wydarzenia i miejsca, które nadały tej części miasta tak niejednorodne oblicze.

 

Praga w popkulturze

lekcja muzealna, aktywne zwiedzanie
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 7–8, szkoły ponadpodstawowe

Podczas zajęć poznamy opisy prawobrzeżnych dzielnic we fragmentach współczesnej literatury, obejrzymy fragmenty znanych i kultowych filmów realizowanych na Pradze. Dowiemy się też, które plenery Warszawy, a zwłaszcza Starej i Nowej Pragi inspirują reżyserów oraz artystów sztuk wizualnych i muzyków, czego efekt widać w wielu współczesnych teledyskach. Pomoże nam w tym Videoteka, fragment wystawy stałej Muzeum Warszawskiej Pragi pokazujący współczesne teledyski do utworów „Nie masz cwaniaka nad Warszawiaka” czy „Chodź na Pragę”.

 

Kulturowy tygiel

lekcja muzealna, aktywne zwiedzanie
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 7–8, szkoły ponadpodstawowe

Kilkusetletnią historię prawobrzeżnej Warszawy tworzyły zróżnicowane etnicznie i wyznaniowo społeczności. Wielokulturowość Pragi, choć w dużej części jest już przeszłością, dzięki zachowanym zabytkom ciągle jest widoczna w przestrzeni miejskiej. W trakcie lekcji poznamy Pragę polską, żydowską i rosyjską. Szczególną uwagę poświęcimy Wietnamczykom, którzy na początku lat 90. XX w. stali się najlepiej zorganizowaną grupą na Pradze. Nauczymy się terminologii, poznamy różnice w obrzędowości, obyczajach, modzie i kuchni.

 

Rzemieślnik. Projektant. Prototyp.

lekcja muzealna
grupa wiekowa: szkoła podstawowa klasy 7–8, szkoły ponadpodstawowe

Muzeum Warszawskiej Pragi od 2015 roku realizuje projekt „Wykonane na prawym brzegu. Rzemieślnicy”, prezentujący, promujący i ożywiający praskie rzemiosło. W trakcie zajęć obejrzymy materiały filmowe dokumentujące zainicjowaną przez muzeum współpracę między praskimi rzemieślnikami i młodymi projektantami z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz przedmioty, które w wyniku tych działań powstały.  Celem lekcji jest wywołanie dyskusji na temat szans i zagrożeń wynikających z międzypokoleniowej współpracy, a także roli instytucji kultury w procesie rewitalizacji Pragi.