Używamy plików cookies do zbierania informacji dotyczących korzystania z serwisu Muzeum Warszawy i jego oddziałów. W każdej chwili możesz zablokować obsługę plików cookies w swojej przeglądarce. Pamiętaj, że zmiany ustawień w przeglądarce mogą ograniczyć dostęp do niektórych funkcji stron internetowych naszego serwisu.

pl/en
Wydarzenia

pt., 13.09.2024
17:00–19:00

Spacer
Muzeum Warszawskiej Pragi
udział bezpłatny

Historia kładki na Wiśle wstecz, czyli warszawskie mosty | Europejskie Dni Dziedzictwa

W ramach tegorocznych obchodów Europejskich Dni Dziedzictwa Muzeum Pragi wraz z Praską Ferajną zaprasza na spacer śladem historii warszawskich mostów. Spotykamy się przy dawnej Komorze Wodnej, a spotkanie zakończymy na terenie Instytutu Badawczego Dróg i Mostów na praskim Golędzinowie.

Historię warszawskich mostów zazwyczaj rozpoczyna drewniany most z XVI w., zbudowany z powodów politycznych na polecenie króla Zygmunta Augusta. Most służył Warszawie i przyjezdnym przez 30 lat (z pewnymi przerwami), póki nie zniosła go kra. Po jego zniszczeniu od wiosny do jesieni można było przeprawić się na tymczasowych konstrukcjach, czyli mostach pływających (łyżwowych, pontonowych). Korzystano też z łodzi, a zimą z przechodzenia i przejeżdżania po lodzie. Inne, stałe mosty powstały w ciągu następnych wieków szybko padały ofiarą powodzi, lodu albo wojen. Dopiero po 300 latach zbudowana została trwała i pierwsza stalowa konstrukcja mostu Kierbedzia (1859–1864).

W związku z szybkim rozwojem Warszawy oraz Pragi potrzeba trwałego połączenia brzegów Wisły stała się oczywistością. W kolejnych latach zbudowano most kolejowo-drogowy pod Cytadelą, niedługo później Most Poniatowskiego, drugi most pod Cytadelą i wreszcie ważny most średnicowy (w latach 1921–1931), prowadzący do Śródmieściem i przedwojennego Dworca Głównego.

Wysadzenie mostów przez wycofującą się armię niemiecką ponownie rozłączyło lewą i prawą stronę Warszawy. Mieszkańcy byli zmuszeni przeprawiać się przez Wisłę na tymczasowych konstrukcjach –  pieszo, wozami, samochodami i pociągami (mosty pontonowe i wysokowodne).

Wisła i jej mosty były świadkami wszystkich etapów historii niezwyciężonego miasta. Opowieść zakończymy na roku 2023, kiedy powstała kładka pieszo-rowerowa. Ostatnim elementem spaceru będzie wizyta w Pontiseum – bardzo trudno dostępną kolekcję autentycznych pozostałości historycznych mostów Warszawy, zgromadzoną na terenie Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.

Miejsce zbiórki: Komora Wodna, ul. Kłopotowskiego 1/3

Prowadzenie: Jarosław Kaczorowski (Spacerolog Praski), Praska Ferajna

Ilustracja: Julian Cegliński, Warszawa od strony Pragi; Źródło: Marta Sapała Dla dobra publicznego : 120 lat Wodociągów Warszawskich 1886–2006, Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, Warszawa 2006


Rejestracja na wydarzenie

Rezerwacje on-line na to wydarzenie nie są dostępne.