czw., 23.02.2017
18:00–19:30
Muzeum Warszawskiej Pragi
wstęp wolny
Projektowanie oparte na rzemiośle #3
Jak pomysły młodych projektantów mogą zaistnieć w ofercie tradycyjnego warsztatu rzemieślniczego? Czy mogą poprawić jego funkcjonowanie? Spotkanie będzie okazją do podsumowania projektu rewitalizacyjno-badawczego poświęconego szewstwu na przykładzie Specjalistycznej Spółdzielni Pracy „Stopa”.
Po raz pierwszy zaprezentowane zostaną materiały edukacyjne „Zasady świadomego projektowania w oparciu o lokalne dziedzictwo” dla osób pragnących realizować swoje projekty z miejskimi wytwórcami.
Druga część spotkania zostanie poświęcona zadaniu zrealizowanemu w Eksperymentalnej Pracowni Drewna Wydziału Wzornictwa ASP w Warszawie, tj. projektowaniu i wykonaniu ozdób szklanych inspirowanych legendami miejskimi.
Udział wezmą: Ewelina Czaplicka-Ruducha, absolwentka Katedry Mody ASP w Warszawie,
Jan Garstka, Aleksandra Filimon, Magda Jerzak – studenci Wydziału Wzornictwa oraz Karolina Król, studentka IV roku w Instytucie Psychologii Ekonomicznej na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS.
Prowadzący: Katarzyna Chudyńska-Szuchnik, Paweł Jasiewicz
Sala Praski Penthouse
Zdjęcia pokazują zadanie zrealizowane przez studentki Wydziału Wzornictwa w ramach wspólnego programu ASP i muzeum „Projektowanie oparte na rzemiośle”. Tematem było projektowanie ozdób szklanych.
Wykonane zostały dwa rodzaje bombek, o nazwach „Czarny Roman“ oraz „Złota kaczka“. Bombki zostały wykonane ze szkła sodowego, dmuchane ręcznie metodą palnikową, bez użycia gotowych półproduktów, co jest obecnie rzadko stosowaną techniką. W województwie mazowieckim zajmuje się nią zaledwie kilku specjalistów. Studentki dzięki pośrednictwu muzeum mogły swój projekt zrealizować we współpracy z firmą Radex.
Autorki bombek to Aleksandra Filimon i Magda Jerzak. Projekty powstały pod nadzorem Pawła Jasiewicza z Eksperymentalnej Pracowni Drewna, która współpracuje z muzeum już kolejny semestr. Bombki wraz z aluminiowymi formami wejdą w skład kolekcji edukacyjnej Muzeum Warszawskiej Pragi.
Zdjęcia pokazują pracę Jana Garstki i Eweliny Czaplickiej-Ruduchy w Specjalistycznej Spółdzielni Pracy „Stopa”, projektowanie i drobne prace redekoracyjne, kadr z wykonywania wspólnego zdjęcia szewców. Jest też zdjęcie buta – nowego modelu, który jest efektem tej współpracy.
—
Rzemieślnicy z prawego brzegu są żywą częścią lokalnego dziedzictwa. Chcesz ich poznać, zobaczyć, jak pracują, posłuchać ich historii? Muzeum Warszawskiej Pragi, oddział Muzeum Warszawy, prowadzi cykl spotkań i warsztatów pt. Wykonane na prawym brzegu. Rzemieślnicy. Zapraszamy w ostatni czwartek miesiąca w ramach Praskich czwartków, czyli wydarzeń organizowanych w Muzeum Warszawskiej Pragi.
W ramach cyklu odbywa się również dokumentacja pracy rzemieślników, jak również prowadzony jest program „Projektowanie oparte na rzemiośle”, w ramach którego młodzi designerzy współpracują z doświadczonymi mistrzami.