niedz., 17.12.2017
12:30–16:30
Warsztaty
Muzeum Warszawskiej Pragi
Wstęp wolny
Warszawo, tańcz! | warsztaty z Arturem Grabarczykiem
Pola Nireńska & Feliks Parnell to projekt odnoszący się do kulturalnych aspektów historii Warszawy i dorobku warszawskich tancerzy z okresu międzywojennego. Pozwoli spotkać ze sobą Warszawę dawną i tą obecną, poprzez autorskie prace taneczne Iwony Wojnickiej i Artura Grabarczyka w oparciu o rekonstrukcje prac i metod choreograficznych artystów z okresu 1918-1939, także w kontekście ich biografii i specyfiki tamtych czasów w sztuce i w codziennym życiu. Taniec stanie się tutaj medium do przyjrzenia się historii Warszawy po odzyskaniu niepodległości, roli historii w sztuce oraz sztuki w historii, a także do refleksji nad tym jak teraz – dziesiątki lat później – tworzy się i żyje w stolicy, co zostało z blasku XX-lecia międzywojennego, co nas dziś łączy z „tamtą” Warszawą.
W programie:
SOBOTA: 17 grudnia
12:30–16:30 Warsztaty z Arturem Grabarczykiem
Muzeum Warszawskiej Pragi, sala konferencyjna
ul. Targowa 50/52, Warszawa
Rezerwacje na warsztaty: joanna.formatzero@gmail.com
O warsztatach:
Warsztaty z Iwoną Wojnicką (17 grudnia, 12:30–16:30):
FELIKS PARNELL – REKOMPOZYCJA – tematem warsztatów będzie sposób pracy nad przygotowywanym spektaklem na bazie życia i twórczości Feliksa Parnella. Program warsztatowy jest tworzony w oparciu o niemiecką koncepcję Tanzpedagogik, popularną w dwudziestoleciu międzywojennym w warszawskich szkołach tanecznych. Artur Grabarczyk będzie także wykorzystywał metody pracy z tamtego okresu, więc warsztaty staną się swoistą lekcją muzealną, ponieważ uczennicy będą wykonywać oryginalne ćwiczenia sprzed ponad 90 lat. Warsztatom towarzyszyć będzie muzyka na żywo w wykonaniu Wiktora Podgórskiego.
O prowadzącym:
Artur Grabarczyk – tancerz, choreograf i filmowiec. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku oraz Northern School of Contemporary Dance w Leeds (UK), którą ukończył z wyróżnieniem. Tańczył w Bałtyckim Teatrze Tańca oraz Scottish Dance Theatre (UK), gdzie miał okazje pracować z najwybitniejszymi twórcami współczesnego teatru tańca na świecie m.in. Damien Jalet, Sharon Eyal, Anton Lachky, Jo Stromgren, Fleur Darkin. Występował na scenach całego świata m.in. w Wielkiej Brytanii, Polsce, Francji, Niemczech, Włoszech, Rumunii, Indiach, Chinach, Meksyku, Brazylii i Korei Południowej. Po powrocie do Polski nawiązał współpracę z Teatrem Tańca Zawirowania, Kolektywem Artystycznym Format Zero oraz Reprezentacyjnym Zespołem Artystycznym Wojska Polskiego. Artur podczas Nocy Muzeów Warszawskiego Muzeum Tańca zaprezentował współczesną interpretację postaci Feliksa Parnella. Swoją pracę opierał na istniejącej dokumentacji zdjęć oraz dzienników, które pisał polski baletmistrz.
Parnell Feliks, właściwie Feliks Jan Grzybek (1898–1980), był synem Jana i Julii Grzybków (ogrodnika i kwiaciarki), mężem tancerek: Niny Pawliszczewej, Zizi Halamy, Marii Łapińskiej, ojcem tancerki Magdaleny Parnell. Polski tancerz, choreograf, kierownik baletu. W latach 1915–1921 był solistą opery w Odessie, a równocześnie od 1917 choreografem. W 1921 powrócił do Warszawy, gdzie współpracował z teatrami operetkowymi, kabaretami, rewiami (m.in. Qui pro Quo, Nowości, Stańczyk). W 1925 stworzył własny zespół taneczny, z którym występował we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Szwajcarii, Algierze, Tunisie. Od 1931 z żoną Zizi Halamą tworzyli duet, który był atrakcją wielu warszawskich scen (np. w Teatrze Polskim w Zemście nietoperza J. Straussa, 1932). W 1934 zorganizował dziesięcioosobowy Balet Parnella, który pod nazwą Ballet Polonais de Parnell odnosił sukcesy za granicą do 1939 (m.in. we Francji, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Austrii). W 1936 otrzymał I nagrodę na olimpiadzie tanecznej w Berlinie. Podczas okupacji występował w jawnych teatrach (Nowości, Miniatury).
Produkcja: Warszawskie Muzeum Tańca
Organizacja: Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format Zero oraz Staromiejski Dom Kultury
Partner projektu: Muzeum Warszawy / Muzeum Warszawskiej Pragi
Patronat Medialny: Kwartalnik TANIEC
Projekt jest finansowany przez Biuro Kultury m.st. Warszawy.